Werkwijze
1. Intake
Na de aanmelding worden jullie zo snel mogelijk uitgenodigd voor een intake gesprek. In dat gesprek maken we kennis met elkaar en kunnen we met elkaar bespreken waarom jullie bij mij komen. We maken samen een plan hoe de hulp eruit gaat zien. Dit betekent dat we afspraken maken over de frequentie van de afspraken, hoe lang deze duren, aan welke doelen we gaan werken en wanneer we evalueren. Ook maken we afspraken over wie mogelijk betrokken worden in het traject (bijvoorbeeld gezinsleden, andere hulpverlening, school).
2. Behandeling
Tijdens de intake of in het eerste gesprek daarna wordt besproken welke behandeling het meest passend is. Vaak wordt behandeling gestart met psycho educatie (uitleg). Ik maak in mijn behandelingen veel gebruik van cognitieve gedragstherapie, mindfulness en oplossingsgerichte technieken. Daarnaast gebruik ik evidence based methoden voor bv AD(H)D, angst/dwang, slaapproblemen en emotie regulatie problemen. Voor (jonge) kinderen is het niet vanzelfsprekend zich goed uit te kunnen drukken en hun gedachtes te verwoorden waardoor ik vaak (rollen)spel en/of beeldend materiaal inzet. De behandeling wordt periodiek geëvalueerd. In deze evaluatie besluiten we of de behandeldoelen worden bijgesteld of de behandeling wordt afgesloten.
3. Onderzoek
Soms is er meer informatie nodig om de oorzaak van de klachten en/of de juiste behandeling te bepalen. Diagnostisch onderzoek kan dan helpend zijn. Er kan binnen de praktijk intelligentie onderzoek worden gedaan en diagnostisch onderzoek via gesprekken, testmateriaal en school- test- en/of spelobservaties.
4. Afsluiten
Na afsluiten wordt er (met toestemming) een korte brief naar de verwijzer gestuurd. Hierin staat in het kort beschreven waar we aan gewerkt hebben en hoe we dat gedaan hebben. Ook worden er eventuele afspraken ingezet met het oog op de toekomst. Soms zijn de klachten onvoldoende afgenomen of blijken de klachten complexer dan gedacht. Dan kan er doorverwezen worden naar een andere hulpverlener of meer specialistische GGZ.
